چه دهکده ای رو برای تربیت ارتش هجومی یا Hammer انتخاب کنیم
این بررسی رو دو بخش میکنیم، یکی برای نیروی دفاعی و یکی هم برای نیروی تهاجمی.

الف) نیروی دفاعی

اصولاً تربیت نیروی دفاعی اهمیت چندانی نداره که توی کدوم دهکده انجام بشه، اما اگه بخوایم از وقت و منابعی که صرف میکنیم بهترین نتیجه ممکن رو بگیریم، باید با دقت بیشتری محل تربیت نیروی دفاعیمون رو انتخاب کنیم.

نیروی دفاعی به جز زمانی که در حال انتقال بین دهکده هاست، کاملاً ساکنه و لزومی نداره که حرکت کنه.
حالت ایده آل برای تربیت نیروی دفاعی، درست مثل نیروی تهاجمی اینه که در یک دهکده ساخته بشه، اما دلیل این کار کاملاً با دلیل تربیت نیروی هجومی فرق داره.
همه میدونیم که ارتقاهای زره سازی و اسلحه سازی قیمت بالایی دارن. چه بهتر این که این ارتقاها رو فقط توی یه دهکده انجام بدیم و از منافعش در تمامی دهکده هامون برخوردار بشیم.

با توجه به این که منابع دهکده های اول و دوم همه بازیکنها دیگه به بالاترین سطح خودشون باید رسیده باشن، شاید بهترین کار این باشه که از این دهکده ها، برای مدت محدودی به جهت راه افتادن دهکده های جدیدالتاسیسمون منابع ارسال کنیم و بعد از پاگرفتن اون دهکده جدید، توی یکی از این دهکده ها شروع به تربیت سربازهای دفاعی کنیم.

با میزان تولید فعلی، به شرط این که سربازخونه دهکده اول در سطح بالایی باشه، میتونیم روزانه تعداد زیادی سرباز دفاعی تربیت کنیم. بهترین نوع سرباز دفاعی برای هر نژاد رو توی یه پست جداگونه میدارم و بعد از ارسال پست، این قسمت رو برای دادن آدرس پست ویرایش میکنم.

از نظر ساخت نیروی دفاعی، نژاد گول مزیت غیرقابل انکاری داره، چون سرباز پیاده گول هم برای دفاع در مقابل پیاده نظام هم در مقابل سواره نظام بسیار قدرتمند و مناسبه و گولها تقریباً با تربیت فقط یک نوع سرباز، میتونن دفاع بسیار کارآمدی ایجاد کنن. البته برای ایجاد یه دفاع کاملاً کار آمد، در تمامی نژادها به دو نوع سرباز نیاز داریم که نسبت بهینه اون دو نوع رو هم توی همون پست خواهم گذاشت.

بعنوان نتیجه گیری، پیشنهاد میشه که تمام سربازای دفاعی موردنیاز رو در یک دهکده تربیت کنین و فقط در همون دهکده، ارتقاهای زره سازی رو انجام بدین (بدیهیه که فقط برای سربازای دفاعی مورد نظر، نه تمام سربازا) و زره سازی رو توی دهکده های دیگه نسازین.
طبیعتاً در هر دهکده ای برای غارت نیاز به تعدادی سرباز تهاجمی (یا بهتره بگم سرباز غارتی، چون مثلاً گرزدار توتن، رعد گول و شوالیه رومی بیشتر به درد غارت میخورن تا تهاجم) هم داریم که چون تعداد این سربازا زیاد نخواهد بود، توی بحث ما جای خاصی ندارن.


ب)نیروی تهاجمی

دلیل این که ارتش هجومی اصلی رو فقط توی یک دهکده ایجاد کنیم کاملاً مشخصه: کنترل راحت و عملی یک ارتش بزرگ و قدرتمند در حملات، به جای چند ارتش کوچکتر و در نتیجه ضعیف تر.


دهکده 15 گندمی به دلیل وجود تعداد زیادی گندمزار، قابلیت تولید مقدار زیادی غذا داره. برای این که بتونیم مقدار غذای تولیدی رو به حداکثر برسونیم، طبیعیه که این دهکده باید به عنوان پایتخت انتخاب بشه. بد نیست اول ببینیم که حداکثر تولید این دهکده چقدر میتونه باشه.

حداکثر سطح قابل دسترسی برای گندمزارها سطح 19 میشه و در این سطح، یه دهکده 15گندمی پایتخت میتونه در هر ساعت:

تولید فقط گندمزارها: 2000*15= 30000 در ساعت
تولید گندمزارها و آسیاب و نانوایی: 30000+15000=45000
تولید فوق به اضافه 100درصد واحه متروکه (اگه وجود داشته باشه): 30000+15000+30000=75000
تولید موارد فوق+افزایش تولید ناشی از طلا: 75000 + 18750 = 93750 گندم در ساعت

اما بالابردن گندمزارها تا سطح 19، احتیاج به منابع بسیار زیاد و در نتیجه فضای ذخیره سازی خیلی زیاد داره. یعنی مثلاً برای ارتقای یه گندمزار از سطح 18 به 19، به این مقدار منابع نیاز داریم:

چوب: 714,485
خشت: 918,625
آهن: 714,485
گندم: 204,140

این مقدار منابع، یعنی 12 انبار سطح 20 و 3 انبارگندم سطح 20 (هرکدام 80,000 واحد)

نکته ای که سریع به چشم میاد، اینه که برای بالا بردن سطح همه گندمزارها، به تعداد زیادی انبار نیاز داریم که این مسئله میتونه باعث کمبود جا برای ایجاد ساختمانهای دیگه بشه.

خوب، با توجه به این مسائل، اگر در دهکده های دیگه منابع تولید کنیم و به دهکده 15 گندمی ارسال کنیم، میتونیم تعداد زیادی سرباز رو ساپورت کنیم.
سربازهایی که در این دهکده تربیت میشن، باید تماماً سرباز هجومی باشن. سربازهای دفاعی مورد نیاز رو از دهکده های دیگه باید به اینجا ارسال کنیم. طبیعتاً ارتقاهای اسلحه سازی رو باید برای سربازهای هجومی که توی این دهکده تربیت میشن انجم بدیم.

اما در مورد این که چه نوع دهکده ای رو برای ساخت ارتش هجومی انتخاب کنیم، دوتا فلسفه متفاوت وجود داره. هرکدوم از اونها، مزیتها و معایب خودشون رو دارن و هر بازیکنی با توجه به سلیقه، تجربه و زمانی که میتونه برای بازی بذاره، یکی رو انتخاب میکنه:


1- تربیت ارتش در دهکده 15 گندمی پایتخت:

تعداد ساختمانهایی که در این دهکده باید ایجاد بشن رو فهرست وار میاریم:

1- ساختمان اصلی
2- انبار
3- انبار گندم
4- بازار
5- مخفیگاه (که میتونیم بعداً خرابش کنیم)
6- تله ساز (که یا نمیسازیم یا بعداً خراب میکنیم)
7- قصر
8- سفارتخانه (به عنوان پیش نیاز قصر)
9- سربازخانه
10- دارالفنون
11- اصطبل
14- کارگاه
15- اردوگاه (که جای ساختمونهای دیگه رو نمیگیره)
16- اسلحه سازی
17- آسیاب (برای بالابردن تولید گندم)
18- نانوایی (برای بالابردن تولید گندم)
19- سنگتراشی


همون طور که دیده میشه، برای این که دهکده 15 گندمی رو تبدیل به چکش کنیم، باید ساختمونهای زیادی توش ایجاد کنیم. ممکنه بشه از چندتا ساختمان (مثل تله ساز و مخفیگاه و..) صرف نظر کرد، اما بقیه ساختمانها کمابیش حیاتی هستن.

وجود تعداد زیادی ساختمان در این دهکده، عملاً ما رو با مشکل کمبود تعداد انبار و انبارگندم مورد نیاز برای ذخیره منابع موردنیاز برای ارتقای سطح گندمزارها مواجه میکنه، به صورتی که عملاً نمیتونیم به حداکثر میزان گندم قابل تولید برسیم.
از طرف دیگه، اگر ارتش هجومی در این دهکده ساخته بشه، نیازی به وارد کردن گندم از دهکده های دیگه نداریم.

مزیتهای یک دهکده چکش 15گندمی پایتخت اینا هستن:
1- عدم نیاز به وارد کردن گندم
2- توانایی ایجاد یک ارتش نسبتاً بزرگ

معایب یک چکش 15گندمی پایتخت اینا هستن:
1- کمبود جا برای ساختن ساختمانهای دیگه
2- نیاز به واردکردن منابع دیگه، برای ساختمان سازی
3- نیاز به وارد کردن منابع دیگه، برای ارتقاء گندمزارها
4- نیاز به واردکردن منابع دیگه، برای تربیت سرباز
5- امکان پذیر نبودن ساخت سربازخانه بزرگ
6- امکان پذیر نبودن ساخت اصطبل بزرگ


2- تربیت ارتش در دهکده غیر از 15 گندمی پایتخت:

چنین دهکده ای، باید بسیار نزدیک به دهکده 15گندمی قرار گرفته باشه. این دهکده، میتونه بخشی از منابعی رو که برای توسعه خودش و تربیت سرباز نیاز داره، خودش تولید کنه، اما از نظر غذا به شدت کمبود پیدا خواهد کرد.
میشه توی این دهکده، به صورت تخصصی فقط سرباز هجومی تربیت کنیم، اما نگهداری این سربازها (از نظر غذای مورد نیاز) بسیار دشوار خواهد شد و باید مرتباً از دهکده های دیگه گندم براش ارسال کنیم.
البته میتونیم در مواقعی که نیاز به سربازها نداریم، اونها رو به عنوان پشتیبان به دهکده 15گندمی بفرستیم و کمی از دردسر ارسال غذا خلاص بشیم.

مزیتهای این روش شامل این موارد هستن:
1- توانایی رسیدن به تولید حداکثر در 15گندمی
2- ارسال منابع به 15گندمی فقط به منظور ارتقاء گندمزارها و ساختمانها
3- عدم کمبود فضای ساخت و ساز در 15گندمی
4- توانایی ایجاد یک ارتش بسیار بزرگ
5- توانایی ساخت سربازخانه بزرگ در دهکده چکش
6- توانایی ساخت اصطبل بزرگ در دهکده چکش

معایب این روش شامل این موارد میشن:
1- نیاز به وارد کردن دائمی مقدار زیادی گندم. راجع به مقدار زیادی گندم در هر ساعت صحبت میکنیم. به عنوان پیشنهاد، یه چکش درست و حسابی با توجه به نژادهای مختلف این تعداد سرباز نیاز داره:

نژاد توتن: 30,000 تبرزن + 10,000 شوالیه توتن + 1,200 دژکوب + 1,500 منجنیق
نژاد رومی: 30,000 شمشیرزن + 8,000 شوالیه سزار + 1,200 دژکوب + 1,500 منجنیق آتشین
نژاد گول: 30,000 شمشیرزن + 10,000 شوالیه گول + 1,200 دژکوب + 1,500 منجنیق

اعداد بالا کاملاً پیشنهادی هستن و فقط برای عنوان کردن حجم گندم مصرفی (بالای 60هزار گندم در ساعت) مطرح شدن.

یک حالت دیگه که در دل این روش میتونیم در نظر بگیریم، تخصصی کردن دهکده های تربیت سرباز هجومیه. به این ترتیب که حداقل دوتا دهکده خواهیم داشت، که در یکی از اونها تعداد بسیار زیادی سرباز هجومی و دژکوب میسازیم به اضافه تعداد کمی منجنیق (در حد 50 تا) و در دهکده دیگر تعداد اندکی سرباز تهاجمی به علاوه تعداد زیادی منجنیق میسازیم.

توضیح این که دژکوبها حتماً باید به همراه سربازان (در موج پاکسازی) ارسال بشن چون تراوین در یک موج حمله، عملیات دژکوبها رو پیش از حمله سربازها محاسبه میکنه. معنی این جمله این میشه که اگر به اندازه کافی برای تخریب دیوار دهکده دشمن دژکوب داشته باشیم و به اندازه مکفی سرباز همراه دژکوبها ارسال شده باشه، زمانی که حمله انجام میشه، در لحظه حمله سیستم تراوین اول حمله دژکوبها به دیوار رو محاسبه میکنه، بعد اگر دیوار سرجاش باقی مونده بود، امتیاز دفاعی دیوار رو به سربازان مدافع شهر اعمال میکنه.

با توجه به مزایا و معایب هر دو روش، مشخصه که اگه دهکده چکش، 15 گندمی نباشه میتونیم تعداد بسیار بیشتری سرباز تربیت کنیم و ارتش هجومی خوفناکی بسازیم، اما دردسر حمل غذا به صورت دائم وجود داره و اگر از این موضوع غفلت کنیم، سربازامون از بین میرن.
برای کاهش این دردسر، میتونیم سربازا رو زمانی که بهشون نیازی نداریم، با رعایت احتیاظ توی دهکده 15گندمی مستقر کنیم و چون فاصله دهکده چکشمون با 15گندمی بسیار کمه، زمانی که نیاز داشته باشیم سربازامون میتونن به سرعت به دهکده شون برگردن و به جایی که میخوایم ارسال بشن.

البته استفاده از طلا میتونه تا حدودی به نفع ما عمل کنه، اما حتی با استفاده از طلا هم باید بصورت دائم حواسمون به غذای سربازا باشه.

ضمن این مسئله که در انتهای بازی، حملات پاکسازی تلفات وحشتناکی دارن و برای بازسازی ارتش باید بتونیم در زمان کمتر تلفات رو ترمیم کنیم، که این مسئله با داشتن سربازخونه و اصطبل بزرگ تا حد زیادی انجام میشه و بهتر از زمانیه که این ساختمانها رو در دهکده چکش نداشته باشیم. در انتهای بازی، یعنی تورنمنت WW اونقدر که زمان اهمیت داره دیگه منابع اهمیت ندارن.